By clicking “Accept”, you agree to the storing of cookies on your device to enhance site navigation, analyze site usage, and assist in our marketing efforts. View our Privacy Policy for more information.

Wat storytelling kan doen voor jouw bedrijf!

Monday, February 8, 2021

Wat maakt Nike meer dan een gewone schoen of Volvo meer dan een verzameling onderdelen gemonteerd tot een auto. Één woord: storytelling. Storytelling is dé manier om meerwaarde te geven aan jouw brand.

Als mensen zijn we nu eenmaal verhalende wezens waardoor een goed en duidelijk narratief kan zorgen voor een langdurige band met de klant. Het zorgt ervoor dat je product een bepaald gevoel opwekt bij je consument. 

Waarom is storytelling belangrijk voor jouw bedrijf?

Zo zal Nike het gevoel ‘ik wil winnen’ bij ons oproepen, waardoor je je competitiever en sportiever voelt bij het dragen van hun sportkleding. Als mensen gebruiken we producten om ook over onszelf een verhaal te construeren en onszelf te presenteren naar de buitenwereld toe.

Wanneer jouw bedrijf dus een duidelijk verhaal vertelt zal jouw klant zich hier graag mee identificeren en associëren. Kortom het gaat niet enkel om wat je maakt maar ook wat je representeert. Goede storytelling is onlosmakend verbonden aan goede marketing en geeft je de tools om je te onderscheiden van concurrenten.

Maar hoe bouw je jouw verhaal het best op?

Tip 1: Zoek jouw inspiratie

Veel bedrijven die een promofilm willen laten maken, komen bij ons aankloppen en beginnen te vertellen over hun bedrijf: Over hoeveel werknemers er zijn, hoe groot ze al zijn, hoe het productieproces in elkaar zit, etc.

Hoewel deze zaken misschien boeiend en impressionant zijn voor jezelf, speelt dat vooral in op rationaliteit en niet op de affectie van jouw klanten. Om mensen echt interesse te laten krijgen in jouw merk moeten ze zich kunnen inleven: in jouw drijfveer, jouw dromen, jouw motivatie.

Hoewel je misschien denkt dat jouw verhaal niet de moeite waard is, willen anderen het horen. Wanneer je een eerlijk antwoord vindt op vragen als deze, komt je verhaal vanzelf:

  • Waarom doe je wat je doet?
  • Wat vind je zelf belangrijk aan het werk die je verricht?
  • Wat hoop je te bereiken?

Denk na over jouw kernwaarden als organisatie en mensen zullen zich hiermee verbonden voelen. 

Een goede tip hierbij is om te starten bij het begin. Keer terug naar waar het allemaal begonnen is. Je achtergrond en geschiedenis delen kan een uitstekende manier zijn om mensen mee te krijgen in jouw verhaal. 

Tip 2: Emotion is everything

"The more emotionally invested you get in anything in your life, the less critical and the less observant you become."
David JP Phillips

Zoals we bij Het Bataljon stellen: ‘emotion is everything’, is dit ook in de bedrijfswereld niet anders. Vertel daarom jouw authentiek verhaal over echte mensen met echte emoties. Mensen vallen namelijk niet voor een mooie, gekuiste, abstracte voorstelling van een merk of bedrijf.

David JP Philips stelt in zijn Ted talk dat emotionele investering de waarde van je product enorm kan doen stijgen. Een voorwerp ter waarde van 1 euro kan verkocht worden aan 60 euro wanneer je het koppelt aan een goed verhaal!

Hoewel dat compleet irrationeel klinkt, kan je dat verklaren worden door het feit dat storytelling inspeelt op onze hormonen:

  • Enerzijds verhoogt een verhaal je dopamine gehalte, waardoor je meer gefocust en gemotiveerd wordt. Dit effect creëer je door spanning in je verhaal te steken en gebruik te maken van cliffhangers.
  • Daarnaast stijgt ook oxytocine waardoor men je sneller vertrouwd, sneller een band vormt met jou en vrijgeviger wordt. Dit hormoon stijgt wanneer je verhaal empathie opwekt bij de luisteraar.
  • Als laatste kan een verhaal invloed uitoefenen op je endorfinegehalte wanneer je de luisteraar doet lachen. Bij een humoristisch verhaal zal men meer ontspannen, creatief en gefocust worden.

Om een verhaal op te bouwen die deze emoties opwekt zijn enkele elementen zeer belangrijk.

  1. Personage

We hebben een karakter nodig waarmee we onszelf als kijker/luisteraar kunnen identificeren. Zonder dit element kunnen we geen empathie oproepen bij de kijker/luisteraar.

  1. Conflict 

Er moet iets gebeuren waardoor men wilt blijven luisteren. Als alles gezellig en plezant is zullen mensen zich rap gaan vervelen.

  1. Einde

Na conflict moet er een resolutie plaatsvinden. Met andere woorden, er komt een oplossing, een ontknoping, een duidelijk afgesloten einde.

Tip 3: Show, don’t tell

A picture is worth a thousand words en met storytelling is dat dus niet anders. Je kan dan wel een goed verhaal hebben, maar hoe breng je dat tot bij anderen? Hoewel een kort tekstje op de site, over de essentie en kernwaarden van jouw bedrijf, zeker geen kwaad kan, zullen mensen zich altijd meer inleven in beelden, in zichtbare emotie, in een uitgebeeld verhaal.

De combinatie van krachtige beelden en ontroerende muziek zijn de perfecte cocktail tot emotionele investering. Een bedrijfsvideo, animatiefilm, reclamespot of videoreportage is daarom de uitgesproken manier om aan content strategy te doen.

Bovendien kan iedereen schrijven wat hij wilt, maar komt dit geloofwaardiger over wanneer men dit ook kan waarnemen. Wanneer men bijvoorbeeld een CEO echt gepassioneerd hoort praten over zijn doelstellingen, kunnen mensen een beter beeld vormen van welk soort bedrijf ze mee te maken hebben.

 

Tip 4: gebruik social media

Om een stabiele band op te bouwen met je klanten helpt het om op interactieve manier met hen in contact te blijven. Een voorbeeld van digital marketing is hen via social media een kijk te geven achter de schermen, en zo verder te bouwen aan je verhaal. De CEO en werknemers in beeld brengen maakt je bedrijf meer menselijk.

Post foto’s over je geschiedenis als bedrijf. Gebruik quotes die inspelen op wat jouw doelpubliek bezig houdt waardoor men zich nog meer met jouw bedrijf verbonden voelt. Een goede tip voor digital marketing is om ook foto’s die jouw klanten maken van je product, te delen op jouw social media platformen. Zo maak je hen deel van jouw verhaal en toon je aan andere klanten dat men tevreden is over jouw product of services.

In sommige gevallen kan het ook een meerwaarde bieden om van nieuwe technologieën gebruik te maken zoals bijvoorbeeld VR of 360° video’s om je storytelling naar buiten te brengen. Zaken als deze dragen misschien niet persé bij aan de inhoud van je verhaal maar de vorm kan zorgen voor een ware buzz marketing. 

Verhaaltechnieken

Om nu echt met je content marketing te beginnen is het eerst en vooral belangrijk dat je een verhaaltechniek kiest. Hier bespreken we alvast 3 bekende technieken.

#1 Het heldenverhaal 

Deze verhaallijn is jullie waarschijnlijk het meest gekend. Dit zijn verhalen die vaak draaien rond één hoofdpersonage die op avontuur vertrekt, heel wat zaken meemaakt en leert, de held wordt van het verhaal om vervolgens veilig naar zijn gewone leven terug te keren. Deze verhaaltechniek is al eeuwen oud en heeft zijn succes dan ook al overvloedig bewezen.

#2 Het toekomstverhaal 

Deze storytelling techniek zorgt er voor dat de kijker zichzelf inbeeldt in zijn of haar ideale toekomstbeeld. Het verhaal wordt op zo’n manier geconstrueerd dat men het gevoel krijgt dat deze imaginaire droom ook echt mogelijk is. Een techniek om dit effect te creëren is door een zeer gedetailleerde beschrijvingen te gebruiken waardoor men het zich levendig kan voorstellen. Anderzijds helpt het om deze beschrijving in de tegenwoordige tijd te maken, zodat men het gevoel krijgt dat het al gebeurt en dus dat het mogelijk is. 

#3 Het voor- en na verhaal

Deze techniek zet zeer goed in de kijker waarom jouw product een meerwaarde biedt. Het verhaal begint hierbij met een beeld van een wereld waarin jouw product nog niet werd uitgevonden. De kijker zal zich inleven in het probleem die zich voordoet en hierdoor zeer snel begrijpen welke oplossingen jouw bedrijf te bieden heeft. Hierna ga je over naar een beeld van de wereld waarin dit probleem is opgelost en het leven praktischer, leuker, mooier of gewoonweg beter is.

De brug tussen die twee werelden is dan jouw product of service. Wanneer dit verhaal wordt aangeboden aan het juiste doelpubliek, het publiek die dit probleem sterk ervaart, klinkt dit als een hemelse oplossing voor al hun zorgen.

Storytelling bij Het Bataljon

Het Bataljon is een Gents productiehuis gespecialiseerd in kortfilms, reclamefilms en bedrijfsvideo's waarbij emotie de hoofdrol speelt. Bedrijven komen bij ons hun organisatie voorstellen of leggen een project voor die ze willen verfilmen waarmee wij dan gretig aan de slag gaan. We zoeken het achterliggende verhaal en brengen dit op kwalitatieve manier in beeld. Hieronder tonen we graag hoe wij te werk gaan.

“Duco”

Duco is een bedrijf dat machines maakt om de lucht binnen te zuiveren. We staan er niet vaak bij stil, maar wist je dat de luchtkwaliteit binnenshuis vaak tot vijf keer slechter is dan de buitenlucht? De gevolgen voor onze gezondheid zijn niet min. Dit bedrijf heeft dus een duidelijke visie die wij in een originele bedrijfsvideo wilden gieten. We wouden ons niet alleen op het product focussen maar evenzeer de nadruk leggen op de beleving en de emotionele koppeling met Duco.

We nemen de kijker mee in een verhaal van een meisje die haar spreekbeurt doet over waarom haar papa, die werkt bij Duco, een echte held is. Deze video speelt in op onze empathie en geeft ons prachtige beelden waardoor je direct begrijpt waarom hun producten zo belangrijk zijn. Dit doen we zonder te vervallen in een moeilijke technische uitleg of droge beelden van productieprocessen. That’s what they call Storytelling!

“Yevgueni | Nooit naar nergens”

Aangezien deze prachtige muziek van Yevgueni al voldoende is om je helemaal mee te slepen, wilden wij een videoclip produceren die zeker niet moest onderdoen. Zanger Klaas schreef ‘Nooit Naar Nergens’ na een moeilijke periode waarbij hij geconfronteerd werd met verlies en ziekte, die mensen trof in zijn intieme kring. Fietsen werd voor hem een uitlaatklep en een manier om zijn gedachten te verzetten.

Het nummer gaat over het vinden van rust door te fietsen en dient als metafoor van het leven met zijn ups en downs. Wij fantaseerden hierbij een verhaal over een oude wielerkampioen die zijn gloriedagen met pijn in het hart achter hem heeft liggen. Zijn kleinzoon steekt alles in het werk om zijn opa deze prachtige tijd nog een keer te laten herleven. 

De combinatie van de beelden en de muziek zorgden voor een perfect staaltje storytelling. Je wordt als kijker volledig ondergedompeld in emoties van verdriet, medelijden, heimwee, nostalgie, ontroering en geluk. Kort om, aan emoties is er geen te kort! 

Wil je meer weten over de kracht van muziek binnen de film? Lees dan ook ons artikel over de rol van muziek in advertenties.

Bronnen

https://allgoodtales.com/nike-passionate-about-stories/

https://www.storytellingpeople.nl/storytelling-blog/de-6-corporate-story-adviezen-van-20-top-communicatiedirecteuren/

https://allgoodtales.com/nike-passionate-about-stories/