By clicking “Accept”, you agree to the storing of cookies on your device to enhance site navigation, analyze site usage, and assist in our marketing efforts. View our Privacy Policy for more information.

Hoe een animatiefilm jouw bedrijf kan helpen

Wednesday, October 28, 2020

Wat verstaan we onder een animatiefilm? 

Als je het woord animatie hoort denk je automatisch aan klassieke animatiefilms als Toy Story, Finding Nemo of Frozen. Maar animatie gaat veel verder dan dat en is tegenwoordig ook ingeburgerd bij tal van bedrijven die er mee communiceren.

Technisch gezien is een animatiefilm "beeldende kunst in beweging gebracht". Wanneer we dergelijke beelden snel achter elkaar afspelen smelten ze als het ware samen tot één vloeiende beweging. Om je een idee te geven, heb je gemiddeld 24 beelden per seconde nodig. 

Animatie gaat natuurlijk verder dan films zoals Ice Age of Shrek. Het wordt steeds vaker gebruikt voor reclame, videoclips, websites, computergames, explainer video’s, etc.

In dit artikel lichten we de mogelijkheden van animatie voor jouw bedrijf of organisatie toe. 

Waarom zou je een animatiefilm maken?

1. Verhelderend 

Animatie is dé tool om een complex gegeven op een simplistische manier te presenteren. Denk maar aan het uitleggen van de werking van een ingewikkelde installatie, dit kan vrij technisch zijn of moeilijk in de praktijk te verfilmen. Animatie is een ideaal alternatief om in de kijker te zetten hoe alle componenten werken op een aangename en interessante manier.. 

2. No limits 

Geen idee of boodschap is te gek om te maken in animatie. Het designen van illustraties en animaties is grenzeloos, denk maar aan fictie en toekomst. Hoe kan je iets van de toekomst in beeld brengen als het nog niet bestaat? Wel met animatie kan je creëren wat je wil, of het nu gaat om een schets/idee of concreet prototype.

Ontwikkelaars van apps maken daarvan gebruik om al reeds te laten zien wat de app inhoudt zonder al iets concreet ontwikkelt te hebben. 

3. Hergebruik van tekeningen

Het is een efficiënte manier om beelden van een al gemaakte reclamespot deels te hergebruiken voor een nieuwe. Dat kan ook makkelijk met animatie, grafische karakters kunnen makkelijk terugkomen voor andere marketinguitingen.

Dezelfde personages of huisstijlen kunnen terugkeren in een compleet andere context wat ook weer gunstig is voor de herkenbaarheid van je visuele identiteit. Denk hierbij maar aan de M&M's characters die al vele jaren steeds terugkomen in de reclamespots.

The Making of the M&M's Characters, Advertising's Classic Comedic Ensemble  | Muse by Clio

4. Bevorderen van je SEO

Ook Google houdt van video-content. Het publiceren van video’s op je webpagina kunnen ervoor zorgen dat je hoger scoort in Google-zoekopdrachten. Het simpelweg toevoegen van een video aan je webpagina zal je ranking niet verbeteren. Als je animatievideo goede antwoorden kan bieden zullen mensen meer tijd besteden aan het bekijken ervan.

Hoe langer hun sessie op je website is, hoe groter de kans dat zoekmachines zoals Google de waarde van je video en de betrouwbaarheid van de webpagina inzien. Zo kan je pagina uiteindelijk een hogere positie verwerven. 

5. Animaties zijn ideaal voor social media!

Video’s zijn makkelijk te delen op sociale media zoals Facebook of Instagram. Bijna niemand neemt nog de tijd om geschreven tekst te lezen dus is een uitleg in animatie effectiever.

Het kan ook van dienst zijn als marketingtool, zo kunnen bedrijven deze video’s gericht naar doelgroepen sturen. Met een gepaste analyse tool kan je het bereik van de video onderzoeken en kijken wie hem bekeken heeft en wanneer ze afgehaakt hebben. 

Wat is de ideale lengte van een animatie? 

De kijkers worden op een dag veel geprikkeld door een grote hoeveelheid content. Het is daarom belangrijk om internetgebruikers te overtuigen op een korte en krachtige manier.

Tussen de 30 en 90 seconden lijkt een effectieve lengte om de concentratie van een internetgebruiker te houden. Met animatie heb je als voordeel dat je in 60 seconden genoeg tijd hebt om je product voor te stellen of een probleem te schetsen waar jouw bedrijf een oplossing voor biedt. 

Hoe lang duurt het om een animatiefilm te laten maken voor mijn bedrijf of product? 

Bij een animatievideo wordt er niet traditioneel gefilmd met de camera maar worden beelden getekend of geanimeerd.

Een beeld bestaat uit verschillende elementen en dit brengt een groot voordeel met zich mee: je kan de video eenvoudiger aanpassen zonder hem helemaal opnieuw te moeten maken. Dat is handig wanneer bijvoorbeeld productgegevens of designs in laatste instantie moeten wijzigen.

Bij animatie ben je ook minder afhankelijk van externe factoren, zoals toestemming krijgen om te filmen op locaties, weersomstandigheden, zoeken van acteurs en figuranten. Dat alles zorgt voor een besparing van tijd en geld. 

Het Bataljon doorloopt met jou alle stappen tot een mooi eindresultaat. Van idee-Storyboard tot een effectief afgewerkte animatievideo reken je best op een periode van 3-10 weken. Alles hangt natuurlijk af van de complexiteit van de opdracht. Uiteraard spreken we samen deadlines af.

Welke animatiestijlen zijn er mogelijk? 

1. Stop-motion 

Dit is een vorm van animatie waarbij frame per frame geschoten wordt. Door veel verschillende frames te nemen en na elkaar af te spelen lijkt het alsof het object beweegt. 

1.1 Stop Motion Commercial voor pizza

Dit is een voorbeeld waar ze stop-motion gebruikt hebben, het werkt ideaal bij deze video omdat de kijker meteen elke stap te zien krijgt van het proces om een pizza te maken. 

2. 3D-animatie 

Een technische 3D-animatie zorgt steeds voor een realistische weergave van het product. Het kan een 360-graden kijk geven op een product zoals je nog nooit van tevoren zag. Bedrijven zoals Apple maken graag gebruik hiervan omdat het onderdelen en processen laat zien dat normaal gesproken niet zichtbaar zijn, denk maar aan de binnenkant van Airpods. 

2.1 Commercial Apple Airpods

In dit voorbeeld zie je hoe ze de Airpods helemaal uit elkaar halen en krijg je de mogelijkheid om het interne proces te zien. Hierdoor geef je de indruk aan de kijker alsof je in de machine duikt wat extra impact maakt over de complexiteit van het product. 

3. Whiteboard-animatie

Deze manier van animatie wordt vaak gebruikt om een complex concept uit te leggen. De illustrator start met een leeg whiteboard en begint al tekenend het proces uit te leggen. Je kunt steeds verder tekenen op het voorgaande of je wist eerst het eerste beeld om vervolgens verder te gaan.

De video wordt op de juiste snelheid versnelt zodat de video vlot verloopt en traag genoeg is dat de kijker kan volgen. 

3.1 The business Model Canvas 

In onderstaande video wordt door gebruik te maken van een whiteboard het business model canvas op een simplistische manier uitgelegd. Door gebruik te maken van illustraties en voorbeelden kan het voor de kijker veel duidelijker worden dan het te moeten lezen in een tekst. 

4. Live action gecombineerd met 3D-elementen 

Live action met 3D-elementen is het beste van twee werelden, je maakt namelijk gebruik van echte beelden en echte mensen gecombineerd met 3D-illustraties die de video extra krachtig maken.

De 3D-elementen geven extra informatie of uitleg aan de kijker en zorgen gelijktijdig voor een futuristische twist. Je kan zelf beslissen wat je aan de live action beelden wilt toevoegen, je kan bijvoorbeeld statistieken toevoegen om je uitleg over financiën te verduidelijken. 

4.1 Kadonation

Bij Kadonation maakten we gebruik van echte mensen in combinatie met 3D om de website van Kadonation te visualiseren. Op die manier kan de kijker meevolgen hoe de website in zijn werk gaat. Het is geen makkelijke opdracht de werking van een website te visualiseren met live action beelden vandaar dat gebruik van 3D)animatie hiervoor dé oplossing is.

Case: Arteveldehogeschool

Het academiejaar is begonnen maar niet zoals het jaar voordien. Veel hogescholen moeten heel wat maatregelen nemen tegen COVID-19, vandaar dat Arteveldehogeschool blended learning introduceerde. Een systeem dat inzet op online lessen, zelfstandig werk en fysieke hoorcolleges in kleine groepen. De uitdaging is nu enkel nog dit nieuwe systeem van werken naar de student te communiceren. En daarom maakten we met het Bataljon deze animatiefilm. Volledig in de huisstijl van Arteveldehogeschool.

Deze korte maar bondige animatiefilm maakt de student in mum van tijd wegwijs in de volledig nieuwe aanpak van Arteveldehogeschool. Het is een beter alternatief dan het sturen van een mail waarin alle nieuwe maatregelen staan opgelijst. Het merendeel van de studenten leest namelijk zo een mail niet helemaal door. Met deze animatievideo heeft de student al de nodige informatie om met een gerust gevoel zijn studentenleven weer aan te vatten.

Snel, duidelijk en to the point

De eerste 8 seconden zijn cruciaal om de kijker zijn aandacht te krijgen, als de kijker niet genoeg getriggerd wordt zal er snel afgehaakt worden. Kijk maar naar video ads op YouTube, pas na 5 seconden krijg je de mogelijkheid om de advertentie over te slaan, omdat dit genoeg kan zijn om ervoor te zorgen dat de kijker doorklikt naar de advertentie of de video langer bekijkt.

Er is dus geen plaats voor 8 seconden waarin niets gezegd wordt of er niets interessants te zien valt. Met animatie kan je veel creatieve visuals gebruiken waardoor de kijker veel informatie krijgt op een korte tijd. Uitlegvideo’s worden dan ook vaak geanimeerd om de complexiteit luchtiger te maken.

Daarnaast is het ook ideaal voor alle marketingkanalen, denk maar aan Facebook, YouTube, Instagram, TV of op je website zelf.

Hoeveel kost de productie van een animatie? 

Enkele parameters waar rekening gehouden wordt bij berekenen van de prijs. 

1. Stijl van animatievideo 

Kijk hiervoor even terug naar boven welke verschillende soorten animatie er zijn. Het ligt voor de hand dat 3D de duurste vorm van animatie is en dit omdat hier meest in detail gegaan wordt. De kost voor een 3D-video varieert gemiddeld tussen de 3000 - 8000 euro voor een animatie van 60 seconden. 

2. Lengte van een animatievideo 

Het is belangrijk dat je weet wat het doel is van je video is het om te promoten of om instructies te geven. Het is logisch dat een instructievideo langer zal duren dan een promotievideo en dus ook duurder zal uitkomen. 

3. Voice-over en verschillende talen

Het is aangeraden om een professionele voice-over acteur in te huren, deze weet als geen ander hoe je een verhaal natuurlijk laat overkomen. Je betaalt tussen de 300-400 euro voor een tekst van 250 woorden.

4. Audio 

Maak je gebruik van geluidseffecten? Dan valt dat natuurlijk niet onder de voice-over kosten. Als er bijvoorbeeld dieren voorkomen in de animatiefilm zullen er de nodige dierengeluiden toegevoegd worden. Daar komt soms ook nog een prijs bij.

Audio kan natuurlijk ook gaan over het gebruiken van muziek in je animatievideo. Wil je rechtenvrije muziek of liever een uniek gecomponeerd nummer? Alles kan.

Zin in een animatiefilm voor jouw bedrijf of organisatie?Neem gerust contact met ons op

Bronnen: 

https://www.sterkreclamebureau.nl/blog/video-en-animatie-als-marketingtool

https://muziek-en-film.infonu.nl/film-en-video/92339-animatiefilms-wat-is-animatie.html

https://seranking.com/blog/videos-impact-seo-rankings/

https://netspecialist.nl/html-en-css/494-css-animaties

https://decontentmaker.nl/animaties/https://medium.com/@breadnbeyond/animated-marketing-why-businesses-should-use-animation-for-marketing-51185ff1eb8e