By clicking “Accept”, you agree to the storing of cookies on your device to enhance site navigation, analyze site usage, and assist in our marketing efforts. View our Privacy Policy for more information.

Wat zijn YouTube Shorts en hoe toepassen in je videostrategie?

Monday, January 11, 2021

Video’s zijn hot, héél hot, en die trend zal niet meteen afkoelen. Van de tijd die we online spenderen, besteden we een derde aan het bekijken van video’s. Geen wonder dat video content een alsmaar prominentere plaats inneemt in het online universum. Het komt er als organisatie dus op aan om je letterlijk in de kijker te werken.

Nu komt YouTube met een gloednieuwe tool voor korte video’s – toepasselijk genaamd Shorts – om TikTok van de short video-troon te stoten.

Het is niet toevallig dat de bèta versie momenteel wordt getest in India, waar TikTok onlangs geband werd. De bètaversie is voorlopig alleen beschikbaar voor Android mobile, maar daar komt binnenkort verandering in.

Wat is YouTube Shorts?

YouTube kondigt Shorts aan als “een nieuwe vorm van korte video ervaring voor creators en artiesten die korte, catchy video’s maken met alleen maar hun smartphones.” Met de speciale tool kunnen gebruikers verticale video’s maken van maximaal 15 seconden (niet te verwarren met de ‘korte video’-sectie die Google recent introduceerde).

De creatieve tool maakt het mogelijk om aan de hand van de Shorts-camera filmpjes van 15 seconden te maken en meerdere clips op te nemen en aan elkaar te monteren. In de bèta versie zijn alvast enkele creatieve functies voorzien:

  • Snelheidsbeheer om opnames te versnellen of te vertragen
  • Timer met aftelfunctie en stoppunt om handsfree te filmen
  • Mogelijkheid om op te nemen met muziek uit de enorme database van YouTube
  • Optie om verschillende clips aan elkaar te monteren

Google (eigenaar van YouTube) stelde ondertussen nog andere functies in het vooruitzicht zoals het gebruik van filters, vergelijkbaar met die van TikTok.

Gebruikers kunnen de korte video’s bekijken in de korte video-carrousel door verticaal te swipen. In deze korte video-sectie worden alle korte video’s (tot één minuut) weergegeven, dus niet alleen de Short video’s.

Spring nú al op de Shorts-trein!

Je kunt overigens nú al mee op de trein springen, want YouTube moedigt videomakers aan om alvast te beginnen oefenen met gewone korte video’s. Hoewel de huidige YouTube app enkele nuttige functies heeft voor korte video’s, kan het nog niet alles. Om tekst en muziek toe te voegen, heb je bijvoorbeeld een betere editor nodig.

Zelfs als je de Shorts bèta versie dus nog niet hebt, kan je vandaag toch al shorts uploaden en aan je gloednieuwe YouTube-kanaal beginnen te bouwen.

Er zijn vier vereisten om in de zogenaamde ‘Shorts-plank’ te verschijnen met je korte video’s:

  • de video mag maximaal 60 seconden zijn (al raadt YouTube aan om nu al video’s van maximaal 15 seconden te maken)
  • verticale oriëntatie
  • de hashtag #Shorts opnemen in de titel of omschrijving
  • de Community richtlijnen van YouTube volgen.

Troeven van YouTube Shorts voor je online videostrategie

YouTube Shorts staat nog maar in de kinderschoenen, maar lijkt nu al een must te worden om je online videostrategie te optimaliseren. Waarom mag je deze veelbelovende videotrend absoluut niet missen?

Zeer opvallende ‘abonneren’-button

Op de YouTube Shorts-carrousel staat een joekel van een ‘abonneren’-knop, waardoor je nog meer bezoekers naar je huidige YouTube-kanaal kunt lokken.

Teaser

Het is een handige en creatieve manier om mensen warm te maken voor de langere video’s op je kanaal. De ultrakorte filmpjes bieden via de omschrijving zelfs aantrekkelijke mogelijkheden om meer traffic naar je website te leiden. Je kan het zelfs inzetten in de aanloop naar je livestream event.

Mobile video is booming

Volgens Facebook worden 75% van hun video’s bekeken op mobiele toestellen. Dat om aan te geven hóe groot mobile video is. Mobile is king in dit digitale tijdperk en dat zal in de toekomst alleen maar nog meer het geval worden.

Hoger in Google

Het is geen geheim dat YouTube-video’s voor een hogere rangschikking zorgen in Google (en dat heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat YouTube eigendom is van Google). Wanneer was de laatste keer dat je een Vimeo/Dailymotion video hoog in de zoekresultaten zag staan (retorische vraag)?

De zoekmachinereus zal willen pronken met hun nieuwste paradepaardje en dat zullen ze ongetwijfeld doen door de korte video’s ook te featuren in de eerste zoekresultaten. Let wel, dit zullen zoektermen zijn waar de video’s relevant voor zijn. Bijvoorbeeld: als je nu tijdens een voetbalwedstrijd zoekt naar de naam van een van de betrokken clubs, dan zie je prominent een sectie met live Twitter tweets en commentaren over de wedstrijd van voetbalfans.

Wij zijn geen waarzeggers, laten we dat vooropstellen, maar we voorzien dat wanneer YouTube Shorts compleet is uitgerold, dat je bij het opzoeken van bijvoorbeeld ‘Werchter’ of ‘Tomorrowland’ op Google meteen een sectie zal zien met YouTube Shorts van festivalgangers die uit hun dak gaan tijdens de optredens.

Kan je er al geld mee verdienen?

Voorlopig bieden Instagram Reels en TikTok geen mogelijkheden voor rechtstreekse monetisatie van video’s. Google liet echter wel uitschijnen ernstig na te denken over opties voor monetization van de korte video’s.

Waarom YouTube Shorts dé videotrend wordt van 2021

YouTube Shorts wordt nu al onvermijdelijk bestempeld als een TikTok clone. De gelijkenissen zijn moeilijk te negeren. Maar Shorts een flauw afkooksel noemen van TikTok is wellicht een beetje kort door de bocht. YouTube onderscheidt zich namelijk op een heel belangrijk gebied: de cijfers.

TikTok heeft wereldwijd 700 miljoen maandelijkse actieve gebruikers; Instagram heeft 1 miljard maandelijkse actieve gebruikers. YouTube daarentegen heeft met 2 miljard internauten, dat zijn meer maandelijkse actieve gebruikers dan TikTok en Instagram samen!

Het publiek dat met YouTube Shorts bereikt kan worden is dus aanzienlijk groter. Voorlopig bieden TikTok en Instagram Reels niet de mogelijkheid om geld te verdienen met korte video’s.

In theorie heeft YouTube Shorts dus alles om een grote speler te worden in het marktsegment van de korte video’s. Reden te meer waarom je deze trend in het kader van je videomarketing niet zal willen missen!

Bron afbeeldingen: Blog YouTube

Deze blog werd geschreven in samenwerking met Romano Groenewoud, SEO-coach van SEOgeek.nl.