By clicking “Accept”, you agree to the failure of cookies on your device to enhance site navigation, analyze site usage, and assist in our marketing efforts. View our Privacy Policy for more information.

Wat zijn de voor- en nadelen van livestreaming?

Tuesday, September 28, 2021

We zagen de afgelopen twee jaar een grote groei in livestreaming als trend, maar merken dat nog veel bedrijven niet precies weten waarvoor ze het kunnen inzetten en waarom ze er net wel of niet voor moeten kiezen. In deze blogpost zetten we even alle pro’s en cons op een rijtje.

1. Livestreaming: wasda?!

Livestreaming is het live uitzenden van een moment of evenement op een online platform, tv of radio. De opnames kunnen nadien nog gebruikt worden.

De afgelopen jaren kwam deze trend opzetten als reactie op de COVID 19 lockdowns en de grote waaier aan afgelaste fysieke evenementen. Om mensen toch samen te krijgen op een andere manier, was online livestreaming ineens een goed alternatief.

1.1 Waarvoor kan je livestream inzetten?

Livestreaming is een handige tool wanneer je informatie wil overbrengen naar verschillende mensen die niet tegelijkertijd op dezelfde plaats aanwezig kunnen zijn. Je kan het inzetten voor onder andere:

  • Een product launch
  • Een infosessie
  • Ter vervanging van een fysiek evenement
  • Als online verlengstuk van een fysiek evenement
  • Online lessen
  • Webinars

In principe zijn de mogelijkheden eindeloos.

2. Pro’s

2.1 Iedereen overal bereiken

Wanneer je op een online platform live gaat, kan iedereen die gebruik maakt van dat platform meekijken en/of -luisteren. Dit zorgt ervoor dat je een groot bereik kunt hebben en dat is altijd positief.

Na de livestream kan je nieuwe klanten verwerven die toevallig op de stream terechtkwamen omdat het online was, maar die je misschien met fysieke events of offline communicatie nooit had bereikt.

De kijkers kunnen uiteindelijk overal waar ze willen kijken. De enige voorwaarde is een internetverbinding. Dit zorgt voor een gemak bij de consumenten. Het geeft hen het gevoel dat je denkt aan hun comfort. Niet iedereen uit je doelgroep zal altijd tijd of zin hebben om naar je event te komen. Dan komt een livestream dus goed van pas.

2.2 Momentopname en heruitzending

Een livestream is een momentopname. Wat er op dat moment precies wordt gedaan, wordt opgenomen en uitgezonden. Nadien kan het nog herbekeken worden. Dit kan zorgen voor een mooie herinnering van bijvoorbeeld een product launch, een goed doel…

Na afloop van de streaming kunnen de beelden nog gebruikt worden. Dit kan handig zijn voor een aftermovie, throwback, social media posts… Je hebt er dus niet alleen het moment zelf iets aan, maar daarna ook nog. Super handig toch?

2.3 Community bouwen

De community die je hebt rond je merk is zeer belangrijk en moet je zien te behouden en, indien mogelijk, te vergroten. Als je live gaat kan je communiceren met je kijkers. Hierdoor gaan ze zich gehoord en belangrijk gaan.

Ze moeten aanvoelen dat ze een stem hebben en dat je bereid bent om ernaar te luisteren. Wanneer ze zich verbonden voelen, gaan ze trouwer blijven aan je merk. Zonder hen zou je niks zijn, dus laat hen dit ook weten.

Dit kan je verwezenlijken door een Q&A te houden met de kijkers thuis, net als je zou doen met de mensen in de zaal.

2.4 Platformen volgens doelgroep

Dankzij de hedendaagse technologieën is het mogelijk om op meerdere platformen live te gaan. En dat zelfs tegelijkertijd. Dit zorgt er op zijn beurt voor dat je een groter aantal mensen kunt bereiken en een soort van comfort aan de kijker geeft.

Je kan ervoor kiezen om mensen naar je event te laten komen en dat tegelijk te livestreamen. Mensen die minder mobiel of ziek zijn of om een of andere reden niet kunnen komen zullen dit zeker appreciëren.

Alle platformen focussen op een andere doelgroep. Hou hier zeker rekening mee bij je keuze van een platform. Als je zowel een professioneel publiek als een jonger publiek wilt bereiken, zou je dus eventueel gebruik kunnen maken van LinkedIn Live en Instagram Live.

2.5 Transparantie

Betrouwbaarheid is ook een kwaliteit die je wil bewijzen aan je consumenten. Tijdens een livestream toon je aan dat je geen geheimen hebt. Ze mogen alles weten en vragen, no limits. Je deelt je waarden en doelen en betrekt ze erbij. Er ontstaat conversatie dat geleid kan worden door je consumenten.

Inspraak, verbondenheid, vertrouwen en transparantie zijn zo belangrijk voor de consument en moeten dus bovenaan jouw lijst staan.

3. Con’s

3.1 Je moet goed letten op kwaliteit

Een minpunt van livestream is dat door bijvoorbeeld slechte verbinding met het internet je kwaliteit niet top kan zijn. Als iets misloopt zoals slecht beeld, slechte verbinding, slecht geluid… kan dit al snel zorgen voor een afname van je reputatie. Dit wil je dus te allen tijde vermijden. Mensen zouden al snel de kwaliteit van je stream linken aan je de kwaliteit van je merk. Dit kan zorgen voor een beeld dat helemaal niet overeenkomt met het beeld dat je voor je klanten wilt scheppen.

Speel het dus op zeker en zorg ervoor dat de apparatuur, de verbinding met het internet en het platform om voorhand uitvoerig getest zijn. Zo kom je niet voor verrassingen te staan wanneer je live gaat.

Gaat het om een (vrij) uitgebreid evenement dat zeer belangrijk is voor je bedrijf of organisatie? Dan kan je een professionele partner zoals Het Bataljon inhuren voor professionele camera's, uitzendapparatuur en oplossingen voor het communitybeheer. Contacteer ons gerust voor de mogelijkheden

Ons professioneel team leidt een livestream in goede banen.

3.2 Je moet kijkers verzamelen

Het aantal kijkers is ook belangrijk, want anders kan het verspilling van kostbare tijd worden. Daarom is het belangrijk om zeker tijdig te starten met het promoten van je livestream. Iedereen moet ruim op voorhand weten wat, hoe, waar en wanneer. Als je hier te laat mee start of er te laks mee aan de slag gaat, zorgt dat al snel voor een geringe opkomst.

3.3 Het is soms onvoorspelbaar

Tijdens een live event kan er van alles gebeuren of misgaan. Zorg er dus voor dat je op alles voorbereid bent. Denk maar aan een gastspreker die vastzit in het verkeer, waardoor je even iets anders moet verzinnen. Of een stuk presentatie en Q&A die minder lang duurt dan verwacht. Onze tip: zorg voor voldoende "reservemateriaal" om eventuele gaten in de timing waardevol in te vullen.

livestream

Kortom, het is beter om teveel voorbereid te zijn, dan te weinig.

Maar al deze con’s kunnen verdwijnen!

Alles wat je moet doen is een professioneel team inzetten dat je ontzorgt in je voorbereidingsproces en de livestreaming zelf. Door even samen te zitten en alles te bespreken kunnen zij ervoor zorgen dat alles vlekkeloos verloopt en dat het een succes is waar nog lang en veel over gepraat zal worden!

Benieuwd om te ontdekken hoe livestreaming jouw bedrijf of organisatie kan helpen? Let’s talk!

Bronnen:

https://www.frankwatching.com/archive/2016/11/21/welke-video-werkt-voor-jou-7-vormen-handig-overzicht/

https://entertainment-focus.com/2020/07/23/the-pros-and-cons-of-live-streaming-compared-to-traditional-broadcasting/

https://sgmevents.com/2016/10/25/pros-cons-live-streaming-event/

https://www.cyberclick.net/numericalblogen/the-pros-and-cons-of-live-videos-in-content-marketing

https://www.liftingroup.com/en/live-streaming-on-marketing-strategies

https://bettermarketing.pub/going-live-with-streaming-trends-and-statistics-in-2021-f34e5f95c47a

https://www.ttmcommunicatie.nl/nieuws/wordt-live-streaming-de-norm-op-social-media/https://financesonline.com/streaming-trends/