By clicking “Accept”, you agree to the storing of cookies on your device to enhance site navigation, analyze site usage, and assist in our marketing efforts. View our Privacy Policy for more information.

Live-action versus animatie

Wednesday, March 10, 2021

De vraag naar video content bij bedrijven zit de laatste jaren sterk in de lift. Wist je dat maar liefst 54% van klanten meer video content wil zien van een merk of bedrijf dat zij steunen? Met deze gedachte in het achterhoofd, is het alvast een goed idee om meer in te zetten op video. Toch is het niet altijd meteen duidelijk wat voor type video je nodig hebt voor jouw product, service of boodschap. Twee opties zijn animatie en live-action.

Beide opties hebben voor- en nadelen en voor bepaalde onderwerpen is de ene optie beter dan de andere. Niet alles meteen duidelijk? Geen zorgen, hieronder leggen wij alles uit wat je erover moet weten.

1.      Animatie

Laten we beginnen bij animatie. Animatievideo’s bestaan uit geanimeerde figuurtjes, terwijl live-action ‘in het echt’ gemaakt wordt aan de hand van menselijke acteurs.

Animatiefilmpjes worden vaak gebruikt als explainers, om de kijker informatie mee te geven en iets bij te leren. Aan de hand van animatie kunnen complexere onderwerpen makkelijk uitgelegd worden. Data kan zo ook makkelijk weergegeven worden aan de kijker, maar toch op een luchtige manier.

1.1 Voordelen van een animatie:

Animatievideo’s hebben in tal van situaties hun voordelen, zowel naar productie als naar inhoud toe. We kijken even naar de belangrijkste troeven van animatievideo’s.

1.1.1 Veel creatieve mogelijkheden

De mogelijkheden zijn – zo goed als – eindeloos. Er zijn geen externe factoren waar je bij animatie rekening mee moet houden, je kan gewoon doen wat je wilt. Bij live-action daarentegen ben je afhankelijk van anderen, zoals de acteurs, het weer en de locaties. Je moet ook beschikken over een goede camera en lens.

1.1.2 Weinig vereisten

Aangezien een animatievideo via de computer gemaakt wordt, is er geen sprake van camera’s, statieven, licht, microfoons, … . Hierdoor moet je je ook geen zorgen meer maken over locaties of voorbereidingen voor rekwisieten. Daarom ligt het instapbedrag voor een animatievideo aanzienlijk lager dan die voor een live-action video.

1.1.3 Minder mensen in het proces

Er zitten minder mensen in het productieproces, dus het risico op problemen of obstakels gedurende het proces is lager. De animatie van de video hangt vooral af van de creativiteit en de capaciteiten van de animator. Je bent dus niet afhankelijk van verschillende mensen (lees: acteurs, regisseur, licht- en geluidsman, …).

1.1.4 Vaak goedkoper

Daar komt nog bij dat je die hele voorgaande crew dus niet hoeft te betalen, aangezien zij geen deel uitmaken van het proces. Animatie is dus meestal de goedkopere optie, al is dat natuurlijk wel afhankelijk van de complexiteit van de animatie.

1.2       Nadelen van een animatie

Natuurlijk zijn er ook een aantal mindere punten die bij animaties komen kijken. We zetten de belangrijkste op een rij.

1.2.1 Het oogt minder serieus

Het is moeilijker om drukkende sociale kwesties of serieuze problemen in een animatievideo te gieten. Het is heel moeilijk om aan de hand van animatie mensen op te roepen tot een bepaald sociaal engagement omdat het minder ‘serieus’ oogt.

Daarom gebruiken goede doelen zelden een animatie, omdat ze met live-actionbeelden het best kunnen inspelen op de emoties van de kijker.

1.2.2 Minder gezicht

Omdat er geen acteurs of medewerkers aan bod komen, is het als kijker van een animatievideo moeilijker om een gezicht op het bedrijf te plakken. Ook al zijn de personages in de animatie goed uitgewerkt, echte mensen doen nog altijd wel iets meer. Onderwerpen als liefde, familie, vriendschap, … komen doorgaans krachtiger over met live-action.

Toch een kleine kanttekening daarbij: er zijn natuurlijk wel bedrijven die erin slagen om van een animatiefiguurtje écht het gezicht te maken. Als je aan WEBA denkt, zie je bijvoorbeeld meteen Arsène. Bij McDonald’s denk je automatisch aan de clown en wie kent de leeuw van Bellewaerde nu niet?

1.2.3 Product in actie is moeilijker             

Product in gebruik weergeven. Als je verschillende manieren waarop je jouw product kan gebruiken in beeld wil laten komen, kies je beter niet voor animatie. Het is erg moeilijk om alle voorzieningen en toepassingen van een bepaald product op een geanimeerde manier aan bod te laten komen.

1.2.4 Extra stappen

Niet meteen een nadeel, maar wel een aandachtspunt. Er zijn bij animatievideo’s veel extra stappen, waarmee er zeker rekening moet gehouden worden om alles op tijd af te kunnen krijgen. Zo kan je soms langer wachten dan normaal op bijvoorbeeld een voice-over, een achtergrondmuziekje of geluidseffecten die nog over de beelden moeten gemonteerd worden.

1.      Live-action

Nu we de voor- en nadelen van animatie hebben aangehaald, is het tijd om het over live-action te hebben. Here we go!

Bij live-action werk je uiteraard met echte mensen en bestaande locaties. Je vindt die niet uit zoals bij animaties wel het geval is. Qua impact op de kijker heeft dat zeker troeven tegenover animaties.

1.1 Voordelen van live-action

2.1.1 Herkenbaarheid voor de kijker

Live-action komt veel persoonlijker en authentieker over. Je kan algemene, zakelijke boodschappen omtoveren tot een herkenbaar beeldverhaal voor de kijker.

2.1.2 Emotie

Mensen zijn bovendien sneller aangesproken door live-action, omdat het heel snel emoties kan overbrengen. Als kijker kan je de lichaamstaal en de mimiek van de mensen in de video interpreteren.

2.1.3 Product in beeld

Je kan een product in de praktijk tonen. Door het product zelf in beeld te brengen, laat je de kijker in grotere mate kennis maken met de troeven ervan. Op deze manier kan je het product ook op verschillende manieren aan bod laten komen: hoe het gemaakt wordt, de aandacht voor detail, hoe het gebruikt moet worden, noem maar op! Als het de bedoeling is om met de video jouw product naar voren te brengen, dan is live-action dé optie!

2.1.4 Influencers en bekende personen inzetten

Inzetten van brand ambassadors. Als bedrijf kan je een bekend persoon of een influencer inschakelen om een soort getuigenis over jouw nieuwe product/service op te nemen. Een bekend gezicht op jouw product plakken geeft de kijker een immens vertrouwen. Dankzij live-action zullen de echte emoties in beeld gebracht worden en krijgt de kijker het bewijs dat die persoon het product/de service effectief gebruikt. Dit is veel moeilijker te realiseren aan de hand van animatie.

2.2 Nadelen van live-action

Je kan het natuurlijk al raden dat het hele traject voor een bedrijfsfilm of andere video met live-actie heel wat uitgebreider kan worden dan voor een animatie. Dat heeft ook wat nadelen.

2.2.1 No room for error

Het is essentieel om op draaidagen met precisie en heel voorzichtig te werken. Wanneer je in postproductie namelijk merkt dat er iets niet klopt, wordt het heel erg moeilijk om die shots opnieuw op te nemen. Zo is het niet evident dat iedereen van de crew zich weer beschikbaar maakt. Daarbovenop heb je nog externe factoren die het allemaal nog ingewikkelder maken. Denk maar aan het weer, de locatie die veranderd is, het tijdstip, … . Bij animatie daarentegen, is het bij wijze van spreken met enkele clicks opgelost.

2.2.2 Locaties  vinden

Kiezen van een geschikte locatie. Een goede locatie vinden kan soms een moeilijke beslissing zijn.  Wil je graag een video maken in de natuur of in de buitenlucht? Houd dan zeker rekening met elementen zoals het weer, de wind of het verkeer in de verte. Deze factoren kunnen snel roet in het eten gooien. Liever toch een video binnen opnemen? Dan is het belangrijk om rekening te houden met de belichting, maar wordt het vaak ook moeilijk om een mooi en aantrekkelijk beeld te creëren.

2.2.3 Creatieve limieten

Alles wat je in beeld wil brengen, moet je in een live-action video zelf voorzien of zoeken. Zo wordt het moeilijk om bijvoorbeeld 100 veldrijders te laten rondrijden op een voetbalveld. Dan moet je al 100 veldrijders én een voetbalveld zien te regelen. Met animatie is de creatieve vrijheid immens veel groter en kan je je fantasie de vrije loop laten.
 

2.2.4 Materiaal en crew nodig

Wil je een kwaliteitsvolle video laten maken, dan is daar het nodige materiaal en een filmcrew voor nodig. Een camera, een aantal goede lenzen, microfoons, noem maar op. Daarnaast ook acteurs, geluids- en lichtman, regisseurs,…. Wanneer je kiest voor animatie, heb je dat niet. De prijs zal bij live-action dus al snel hoger zijn.

3. Conclusie: wanneer kies je voor welke video?

Met al die voor- en nadelen opgelijst geraak je er misschien niet meer aan uit. Eigenlijk is de conclusie eenvoudig: uiteindelijk hangt het allemaal af van welke boodschap je wil overbrengen en de complexiteit ervan. Ook moet je zoals altijd rekening houden met je doelpubliek. Hieronder vind je de ultieme vergelijking om je keuze te kunnen maken.

Een animatievideo is een goede keuze wanneer:

  • Jouw budget gelimiteerd is.
  • Je een abstract onderwerp op een eenvoudige manier wil uitleggen aan je doelpubliek.
  • Je een service wil adverteren.
  • Je een klein, specifiek doelpubliek wil aanspreken (specifieke klanten of investeerders)

Een live-action video is een goede keuze wanneer:

  • Je beschikt over een (ietwat) groot budget.
  • Je een product wil promoten.
  • Je een breed publiek wil aanspreken.
  • Je het merkbewustzijn van jouw bedrijf wil vergroten.
  • Je emoties bij je doelpubliek wil opwekken en wil aanzetten tot denken.         

Graag even kijken welk type video het best is voor jouw bedrijf of organisatie? Neem dan zeker contact op met ons

Bronnen:

https://www.oberlo.com/blog/video-marketing-statistics#:~:text=Here's%20a%20summary%20of%20the,on%20any%20of%20their%20devices.&text=is%20also%20increasing.-,87%25%20of%20marketing%20professionals%20use%20video%20as%20a%20marketing%20tool,of%20their%20digital%20marketing%20strategy

https://www.skeletonproductions.com/insights/animation-vs-live-action

https://sparksight.com/blog/corporate-video-animation-vs-live-action/