By clicking “Accept”, you agree to the storing of cookies on your device to enhance site navigation, analyze site usage, and assist in our marketing efforts. View our Privacy Policy for more information.

De eerste stap richting een corporate film: waaraan moet je denken?

Friday, December 2, 2022

Dus je denkt eraan om een bedrijfsfilm te laten maken? Slimme keuze! Maar hoe begin je daar nu aan? Hoe zet je de eerste stappen richting een succesvolle campagne? Wij geven enkele aandachtspunten mee waarover je al eens kunt nadenken vooraleer je een productiehuis contacteert, een voorbereiding op het eerste gesprek.

Start with the why

Het klinkt heel simpel: waarom wil je een bedrijfsfilm laten maken? Wil je er een om mee naar de beurzen te trekken of is het de bedoeling om de bedrijfsfilm online een eigen leven te laten leiden? Of wil je een bedrijfsfilm omdat jouw concurrenten ook pronken met video? En wat wil je bereiken met je bedrijfsfilm? Wat zijn je doelen? Denk al eens na over volgende zaken:

Wat willen we nu echt gaan bereiken?

Willen we meer bezoekers naar onze website brengen? Willen we meer verkoop genereren? Willen we bestaande klanten opnieuw gaan activeren?… Het kan allemaal. Voor elke stap in de sales funnel kan video content ingezet worden. Durf deze doelen concreet en realistisch te maken. Op die manier maak je het effect van je investering meer meetbaar.

Hoe ziet onze doelgroep eruit?

We begrijpen dat deze oefening waarschijnlijk al vaak aan bod zal gekomen zijn. Maar deze info is essentieel om het creatief proces de juiste richting uit te laten gaan en een houvast om doelgerichte content te maken. Moeite verspillen aan het schrijven zonder te weten voor wie? Dat kan niet de bedoeling zijn. Tenslotte moet je aanspreken met relevantie, dat is de winning goal om aandacht te krijgen. Starten doe je dus met het omschrijven van je buyer persona. Bij het opmaken van een persona kan je sommige vragen niet ontwijken, hier moet je een antwoord op hebben:

  • Deze persona, wat zijn hun belangrijke doelen, wensen? Wat is de link met jouw verhaal?
  • Heeft de persona zorgen, pijnpunten, irritaties, …? Zo ja, welke?
  • Welk gevoel kan jouw product creëren bij deze persona?
  • Welke mediakanalen trekt deze persona aan? Houdt die van radio, televisie, de krant lezen, events, …?
  • Vinden we deze persona op sociale media? Zo ja, op welke kanalen? LinkedIn, Tik Tok, Instagram, Facebook, Youtube, …
  • Door welke producten laat deze persona zich al beïnvloeden?

Welke communicatiestijl activeert onze buyer persona?

Overtuigingskracht zit grotendeels in consistentie. Een sterk merk creëer je dus met eenduidige communicatie, door de juiste stem voor je bedrijf te vinden en deze overal en altijd te laten klinken. Je klanten krijgen zo via alle kanalen dezelfde indruk van jouw bedrijf. Op je website, via social media en in mailings. Want, vind jij het geloofwaardig als iemand ineens anders klinkt?

Welk budget wil je koppelen aan je bedrijfsfilm?

Je staart intrekken wanneer het over budget gaat -> please don’t. Het is 2022, dus de tijden om je geheimzinnig en afwachtend op te stellen heeft geen zin. Dat je met 1000 euro geen documentairereeks op een zelfgemaakte website kan ontwikkelen, is waarschijnlijk geen verrassing voor jou. Hoeveel budget moet ik nu vrijmaken of met hoeveel budget kan ik aankloppen bij een productiehuis?

De vraag zullen we hoe dan ook aan je stellen: hoe zit het met het budget?

“Doe maar een voorstel” staat daarbij als minst favoriete antwoord in ons lijstje. Je hebt hoe dan ook een budget in gedachte, dus waarom niet in de groep gooien? Op die manier weten we hoe ver we kunnen gaan in alles. 3.000 of 30.000 euro maakt een wereld van verschil. Voor jou, voor ons, maar vooral voor het eindresultaat. We willen bijvoorbeeld vermijden dat we jou een voorstel doen dat ver boven of onder jouw budget ligt. Op die manier is niemand geholpen. Speel dus open kaart zoals wij open kaart spelen met onze werkwijze. Leg je toch graag even de bal in ons kamp? Neem dan een kijkje naar onze cases en vraag naar de budgetten van dergelijke projecten. Met uitgewerkte voorbeelden kun je ook heel wat inzicht krijgen rond budgetten.

What about timing?

Daarnaast gaat het ook over timing. Wanneer zie je de video(‘s) online verschijnen? Dat bepaalt dan ook meteen de tijd die we hebben tussen dat moment en het moment dat je dit leest. Hoeveel weken ertussen zijn en hoeveel tijd we hebben om alles voor te bereiden, te filmen en af te werken. Timing beïnvloedt het hele proces. Hoe strakker de timing, hoe belangrijker het wordt ons eraan te houden. Jij moet vooral weten wanneer je de video de wereld wilt insturen. Alle weken ervoor plannen we samen in aan de hand van een projectplanning.

Op …. komt mijn video online. Dat wil zeggen dat ik nog … weken heb.

Elk project verschilt, maar onderstaand overzicht zien we het vaakst terug!

Ook klaar om een videocampagne op te zetten? Let's talk!