By clicking “Accept”, you agree to the storing of cookies on your device to enhance site navigation, analyze site usage, and assist in our marketing efforts. View our Privacy Policy for more information.

Native advertising binnen je marketingstrategie + voorbeelden

Monday, August 22, 2022

Heb je de voorbije dagen wat YouTube-filmpjes bekeken? Of heb je jouw favoriete tv-serie ingehaald? Of een nieuwssite bekeken? Dan is de kans erg groot dat je, al dan niet onbewust, verschillende vormen van native advertising hebt gezien. Maar wat is dat voor iets? En hoe zit het precies ineen. Maar vooral: wat kan je er zelf als merk mee doen in je marketingstrategie? Wij geven je graag wat meer duiding.

Wat is native advertising?

Native advertising zijn vormen van betaalde reclame die bewust gaan meesurfen op het bereik en de stijl van de partij die de advertentie publiceert. Het is dus de publisher die de reclame-uiting zelf gaat maken en verspreiden op zijn kanalen. Als merk betaal je dan een vergoeding naargelang het bereik en de hoeveelheid werk van de publisher.Dan denk je misschien in de eerste plaats aan de befaamde “advertorials” die je op menig nieuwssite of online magazine ziet opduiken. Dan heb je in veel gevallen ook gelijk, maar een echte native advertentie sluit inhoudelijk altijd aan bij de huisstijl, tone of voice en karakteristieken van het publicatiemedium. Er zijn ook advertorials die door het merk zelf worden aangeleverd.

Moeilijk te onderscheiden van redactionele boodschappen

Native advertenties gaan dus als het ware op in hun verschijningsmedium. Dat maakt dan ook dat ze soms moeilijk te herkennen zijn, omdat ze zo naadloos geïntegreerd zijn in de redactionele content.Er zijn de laatste jaren wel wat richtlijnen gekomen over hoe je als publisher native ads moeten gaan labelen, zodat het publiek ze als dusdanig herkent. Denk maar aan de hashtag #reclame die tegenwoordig verplicht is. Of de labels van Paid Content die je op menig YouTube-kanaal ziet.

Wat is de link met influencers?

In feite zijn samenwerkingen met influencers ook een manier van native advertising. Als adverteerder zet je immers het reeds uitgebouwde YouTube-, TikTok- of Instagram-kanaal van de influencer in binnen jouw marketingmix.De influencer gaat vervolgens in zijn of haar eigen huisstijl de marketingactie verder op poten zetten en naar de volgers overbrengen.Dit is dan ook meteen de meest populaire vorm van native advertising. Mensen volgen de inspirerende figuren en hechten veel geloofwaardigheid aan wat de influencers te vertellen hebben. Je kan via influencers dan ook op een zeer authentieke manier een commerciële boodschap gaan verpakken.

Voorbeelden van Native advertising

Custom Spotify Playlists

Een goed voorbeeld van Native Advertising vinden we terug bij Spotify. De streaming service maakt namelijk af en toe afspeellijsten op maat aan voor adverteerders. Zo sloegen ze de handen in elkaar met Netflix om een reeks Stranger Things playlists aan te maken. Als luisteraar kon je een personage kiezen uit de reeks, en op basis daarvan kreeg je een playlist op maat waar ook je eigen muzikale voorkeur deels in verwerkt werd. Verder werden de playlists uiteraard in een Stranger Things jasje gestoken.

Product Placement

Dit is natuurlijk een klassieker in veel tv-shows. Nagenoeg iedere Vlaming weet bijvoorbeeld welk biermerk de “dagschotel” van Xavier Waterslaeghers uit F.C. De Kampioenen is. In tv-series bestaat het nog steeds, maar in meer hedendaagse toepassingen komt product placement vooral aan bod bij videomarketing van YouTubers, Tiktokkers en Instagrammers.

Gesponsorde artikels bij Newsmonkey

Iets dichter bij huis vinden we Newsmonkey, dat op Buzzfeed-achtige wijze redactionele content is gaan combineren met native advertising artikels en filmpjes en dat in ontelbaar veel thema’s.

Ondernemersverhalen bij Bloovi

Eveneens in Gent vinden we Bloovi Magazine, dat zich heeft opgeworpen als een inspirerend platform voor ondernemers. Ook hun content bestaat uit een mix van eigen verhalen en betaalde stukken.

Waarom is native advertising vaak controversieel?

De vraag stellen is ze beantwoorden. Merken zijn grote liefhebbers van native ads omdat de doorklikratio’s op bijvoorbeeld sociale media vaak vele malen hoger liggen dan bij normale advertenties. Daarnaast is het doelpubliek vaak veel meer betrokken.

Maar niet iedereen is er even grote fan van. Zo ijveren consumentenorganisaties en overheidsinstanties in heel wat landen ervoor om een duidelijker en transparanter kader te scheppen voor native advertising. De grens met consumentenmisleiding wordt natuurlijk erg vaag wanneer je een reclame gaat verpakken in een redactioneel jasje. Daarom steken er wel al een aantal spelregels de kop op.

Maar ook publishers of influencers zelf staan best kritisch tegenover native advertising. Je wil als influencer natuurlijk vermijden dat je overkomt als iemand die zijn publiek vanalles en nog wat wil aansmeren en zo het vertrouwen van je volgers verliest. En kan je als nieuwswebsite wel objectief rapporteren over een bedrijf wanneer je er ook betaalde publicaties voor maakt?

Native advertising: doen of niet?

Merken en publishers zoeken dus naar een erg delicaat evenwicht tussen informeren en commerce, maar de conclusie is toch dat native ads echt wel succesvol zijn en dus zeer interessant binnen je marketingstrategie.

Wij zien het vooral als een uitgelezen optie in enerzijds de Awareness fase en anderzijds de Consideration fase van de customer journey.

Een relevante influencer die bijvoorbeeld jouw merk expliciet gaat vernoemen of met jouw product of dienst aan de slag gaat, levert zeer sterke en vooral overtuigende video content op. Op vlak van consumentenbinding werkt dit heel vaak sterker dan klassieke vormen van commercials.

  • In de Awareness fase leren nieuwe, relevante, klanten je merk kennen dankzij de campagne
  • In de Consideration fase leren mensen o.a. je nieuwste producten of services kennen en krijgen ze dankzij de influencer meer vertrouwen in je aanbod.
  • In de Desire fase kan de influencer ook een behoefte aanwakkeren van een product dat wel reeds gekend was bij de doelgroep.
  • In de Action fase kan je door middel van een exclusieve actie via de influencer ook de verkoop op korte termijn wat boosten.

Hoe kunnen wij je helpen met native advertising?

Bij Het Bataljon bieden we je een netwerk van influencers in erg uiteenlopende niches waarmee we graag samenwerken. Van sport tot non-profit en van travel tot food en nog veel andere.

Daarnaast hebben we in onze studio in Gent sinds kort ook een eigen keuken ingericht, die we speciaal voor jouw food video content kunnen inzetten, zelfs met onze eigen kok. Zo helpen we retailers en andere foodies om hun bereik te vergroten vanaf het concept tot de realisatie en de verspreiding van native content.

Benieuwd wat videomarketing voor jouw merk kan betekenen? Let’s Talk!